Pilea Peperomioides

 

 

De pilea, of pannekoekplant of ‘chinese money plant’ blijft een apart plantje. Ik vond mijn eerste stekje via marktplaats en dat is al weer meer dan een jaar geleden. Ondertussen heb ik 4 grote planten staan en 8 stekjes, schrok zelf van het aantal haha! Zie hieronder mijn verzameling:

pilea12

Een jaar geleden was het nog best moeilijk om een stekje te komen. Tegenwoordig kom je ze sporadisch tegen in het tuincentrum, zo duiken ze ook al op bij de Intratuin! In Tilburg verkopen ze de pilea’s (nog) niet. Wie actief is op Instagram ziet regelmatig dit plantje in hun tijdlijn voorbij komen en kan op die manier een stekje bemachtigen. Laten we hopen dat dit plantje een beetje ‘ongrijpbaar’ blijft. Als in alle tuincentrums de pilea volop te krijgen is wordt het plantje meteen een stukje minder leuk toch?!

Het stekken van deze plant is gewoon hartstikke leuk om te doen! Hierboven kun je zien dat de stekjes vanzelf verschijnen aan de wortels. Laat ze even groeien en knip ze dan af. De meningen zijn verdeeld over het eerst in water laten wortelen ja of nee, ik doe dit wel. Het zou zwakke wortels veroorzaken. Zorg wel dat je pilea voldoende wortels heeft aangemaakt voordat je hem in de aarde zet. Sinds kort gebruik ik speciale kweek- en stekaarde. Dit zou de wortelgroei ook bevorderen!

Tenslotte nog enkele tips voor het veilig verzenden van de pilea’s via de post:

– Maak keukenpapier of watjes goed nat en rol deze om de wortels. Op deze manier blijven de wortels vochtig gedurende de reis. Geen paniek als je plantje toch wat slap hangt, zet hem even in het water (op een lichte plek) en het plantje zal snel bijtrekken!

Meteen een voorbeeld van het stekje dat ik naar Manon (klik voor haar Instagram) stuurde! Deze pilea heeft een kleine week in de brievenbus overleefd, echt een wonder! Laten we het houden op een combinatie van de groene vingers van Manon en mijn inpak-kwaliteiten… Wat een prachtige plant is het geworden!!

pilea13.png

– Een brievenbusdoosje is natuurlijk heel stevig maar als je deze niet hebt kun je ook het stekje in bijv. bubbeltjesfolie of stevig papier wikkelen. Envelop eromheen waar je met grote letters ‘VOORZICHTIG BREEKBAAR’ opschrijft en klaar!

– Ik kreeg van iemand de tip om de stekjes niet in terracotta potjes te zetten. Deze nemen namelijk veel vocht op! Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit vaak deed, makkelijk en staat leuk… Maar de stekjes gingen inderdaad niet zo goed. Beter kies je voor een geglazuurde pot met voldoende ruimte om te groeien.

– Als je goed zoekt via Instagram tref je vast iemand die (tegen verzendkosten) een stekje op wil sturen. Als je daar niet op wil wachten kun je altijd via Marktplaats een stekje kopen, deze zijn vaak wel wat duurder.

pilea11

Het is ontzettend leuk om je stekje te zien groeien. Deze pilea hierboven is ook erg klein begonnen en kijk wat een mooie grote plant het geworden is! Ik gebruik wel, als de plant groter wordt, een stokje als versteviging. De plant groeit dan mooier.

Jullie allemaal veel succes met jullie stekjes en/of planten! Voor vragen kun je me altijd een berichtje sturen.

Liefs, Stephanie.

 

3 gedachtes over “Pilea Peperomioides

  1. Fijn hoor dit!
    Sinds twee weken heb ik ook een paar pilea babies, ook op zo’n ontzettend leuke manier gekregen – via Instagram! Ik volgde al een tijdje een meisje en zij had baby pileas en ze zei al dat als ze stekjes had, ik de eerste zou zijn. En twee weken geleden was het zo ver en kon ik twee potjes ophalen! Ik ben er zo blij mee :). Ze staan nu trouwens steeds in de volle zon tot een uur of 1/2, en ze krijgen genoeg water. Ze groeien goed! Maar is dat wel goed, direct in de zon?
    Liefs

    Like

  2. Ik vind dit echt een ontzettend toffe plant. Ik vroeg me af of je toevallig nog een stekje over had die je zou willen opsturen, natuurlijk vergoed ik dan de kosten?

    Like

Plaats een reactie